2s
SA- Skriftlige opgave som blogindlæg:
I skal i denne opgave skrive et længere blogindlæg, der
handler om at kæde de udviklingsteorier, begreber og data til at måle fattigdom
og ulighed vi har gennemgået i underforløbet til et specifikt
landeeksempel i Latinamerika. Det er valgfrit om I vil offentliggøre
blogindlægget og i så fald på hvilken side.
Opgaven skal laves i grupper på 3 personer (se fordelingen nedenfor)
Produktkrav:
1.
Skriftligt blokindlæg på højst 4 sider. Opgavens
opbygning skal inkludere de 3 taksonomiske niveauer; det redegørende, det
undersøgende og det diskuterende.
2.
En kort screen-o-matic præsentation hvor I via www.gapminder.org kommenterer den
historiske udvikling af de data du finder. Præsentationen uploades til Youtube
så linket kan indlejres i jeres blogindlæg.
Opgaven skal opbygges
således:
1.
Redegørelse
A.
Vælg et land i Latinamerika I måske ved noget om
i forvejen eller syntes er interessant. Skriv også om begrundelsen af jeres
valg som indledning til blogindlægget.
B.
Redegør for hvilken økonomisk politik landet har
ført de sidste 30-40 år ved at bruge den specifikke landeartikel om landets
økonomi fra wikipedia på engelsk.
C.
Fokuser især på om landet har brugt en form for
afhængighedteori og i så fald hvordan.
2.
Statistisk undersøgelse
A.
Nu skal I undersøge hvor dit land befinder sig i
forhold til Rostows 5 faser.
B.
Overvej først hvilke statistiske indikatorer der
fortæller mest om hvor dit land befinder sig. Hint: Husk Industry, Agriculture
og Consumption jo er hovedbegreber i Rostows teori.
C.
Argumenter skriftligt for jeres overvejelser ved
valg af indikatorer.
D.
Find disse nøgletal fra www.nationmaster.com og sammenlign dit
land med et land på den såkaldte fase 5, helst Danmark.
E.
Sæt tallene ind i en tabel eller (hvis I kan) lav
dem til grafer/diagrammer. Tag udgangspunkt i dette tal/graf i jeres skriftlige
forklaring på hvorfor I mener at landet befinder sig på nr ? af Rostows faser. Fokuser
også på hvordan jeres land adskiller sig fra Danmark i indikatorerne.
G.
Lav en kort video med screen-o-matic hvor du
kommenterer tallene bevægelse historisk (ligesom Hans Rosling).
3.
Diskussion
A.
Diskuter om de 2 udviklingsteorier overhovedet
er relevante/brugbare til at:
i.
Forklare jeres landets fattigdom/ulighed. Er der
alternative forklaringer?
ii.
Løse de økonomiske og sociale udfordringer
landet står over for i dag.
4.
Grupper til den skriftlige aflevering
Gruppe 1
|
Gruppe 2
|
Gruppe 3
|
Gruppe 4
|
Gruppe 5
|
Lærke
|
Malene T
|
Zaayneb
|
Helle
|
Jeppe
|
Patrick
|
Lea
|
Malene M
|
Kirsten
|
Sebastian
|
Sarah
|
Nikoline
|
Jacob
|
Katrine
|
Camilla
|
Se min screencast-o-matic præsentation hvor jeg gennemgår
afleveringens trin og kommer med eksempler…
Ingen kommentarer:
Send en kommentar