Derudover præsenteres det interaktive materiale (videoer, hjemmesider) der blev brugt i løbet af denne måned
Mere specifikt var forløbets formål:
·
At eleverne skal opnå viden om den såkaldte 3 verden med særlig fokus på
Latinamerika ud fra et økonomisk og historisk udviklingsperspektiv.
· Via
introduktionen af hovedbegreber som bruges indenfor Udviklingsstudier skal
eleverne opnå et kvalificeret vidensgrundlag til at kunne begå sig på de 3
taksonomiske niveauer.
· Eleverne
lærer om specifikke udviklingsteorier der kan skabe en indsigt
problematikkerne fattigdom/ulighed. Der fokuseres på Rostows moderniseringsteori
og Prebisch´s afhængighedsteori. Disse teorier kommer i naturlig forlængelse af Verdenssystemteorien
som eleverne stiftede bekendtskab med i IP underforløb 1. Efter introduktionen af
teorierne anvender eleverne disse konkret på latinamerikanske landecases de
selv vælger og som danner udgangspunkt for deres skriftlige opgave.
·
Helt overordnet er forløbets formål at skabe grobund
for at elevernes opnår en øget forståelse af verden set ud fra et globalt
socialt og økonomisk perspektiv, hvor fattigdom og rigdom står som de åbenlyse
kontraster.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar